Gazpacho, hladna juha od rajčica / Gazpacho, cold tomato soup

Please scroll down for English




Hladna juha? Hmm...prije izvjesnog vremena nisam baš bila štovatelj ove ideje, ali u posljednje vrijeme mi sve više i više odgovara. Osjećam kako paše mome organizmu u vrijeme ovih velikih vrućina, sviđa se mome nepcu, a i jednostavna je za izradu plus zdrava okrijepa. Još jedan sezonski recept sa rajčicama u glavnoj ulozi!

O porijeklu gazpacha dalo bi se raspravljati i napisati poduže štivo, od imena preko izvorne recepture do osuvremenjene varijante, no možemo sažeti kako sve upućuje na španjolsko porijeklo. Nedavno sam pročitala zanimljive nazive za ovu juhu od kojih su mi u sjećanju ostali tekuća salata i hladni čušpajz, no ja bih ju ipak zvala hladnom juhom. Osnova izvornog gazpacha zapravo je stari kruh namočen u vodi, maslinovu ulju, kvasini i začinima. No, kruh možete izdvojiti te ga poslužiti zasebno uz gazpacho, prethodno ga tostirajte. Preko drevnog bijelog gazpacha čiji je ključni sastojak bio češnjak došli smo do osuvremenjene verzije u kojoj je glavna zvijezda svakako rajčica.


Varijacije na temu...naravno! Pa u kojem slanom jelu nema varijacija na temu...gotovo ni u kojem. Drukčije je to od kolača gdje se često držimo recepture, ovdje se može pustiti kreativnosti na volju, no ja se ipak ne volim previše udaljavati od osnovne ideje. Rajčice, ponekad svježi krastavac, koja paprika i čak ljuta papričica, malo soli, češnjaka, ljutika (radije koristim ljutiku nego luk jer je lakša i suptilnija, a ovdje nema termičke obrade povrća), malo octa i maslinova ulja i dobili ste izvrstan gazpacho. Najbolje od svega su vitamini, jer je u pitanju sirovo povrće koje se termički ne obrađuje, još ako imate domaće povrće iz vlastitog vrta onda konzumirate tanjur pun zdravlja.
Od začina možete koristiti i bosiljak (po mogućnosti svježi) ili čak mentu, možete dodati mrkvu, celer, kiselkaste jabuke, ukrasiti ju kojom kapljicom kiselog vrhnja...Uza svo ovo divno povrće, neka rajčica ipak ostane u prvom planu. Ako želite malo elegantniji gazpacho, poslužite ga u koktel čašama ili minijaturnim čašicama za aperitiv uz repove svježih kozica ili škampi.

                                                     Gazpacho, hladna juha od rajčica

  • 1 kg svježih, mesnatih rajčica
  • 1 svježi krastavac
  • 2 paprike
  • 2 glavice ljutike
  • 2 režnja češnjaka
  • sol
  • papar
  • maslinovo ulje
  • 2 kriške tostiranog bijelog kruha
  • 1 žličica octa
  • malo peršina
Oprane rajčice pofurite u vreloj vodi pa ogulite. Krastavcima izdubite sjemenke, narežite ih na komade. Paprike, ljutiku i češnjak sitno nasjeckajte. Svo povrće izmiksajte u blenderu (može i štapnim mikserom) pa dodajte sol, papar i ocat. Pospremite u hladnjak da se dobro ohladi.
Poslužite hladno, a prije posluživanja pokapajte maslinovim uljem, posipajte peršinom i ukrasite kriškama ili kockicama tostiranog bijelog kruha.


Naknadno dodajem u ovaj post igru koju mi je Tamara sa bloga What's for dessert proslijedila. Igra 7 linkova u kojoj trebate linkati:
1. Najljepši post
2. Najpopularniji post
3. Najkontroverzniji post
4. Post koji je najviše pomogao
5. Iznenađujuće uspješan post
6. Post koji nije dobio zasluženu pažnju
7. Post kojime se najviše ponosim
Igricu proslijediti dalje na 5 blogova.

Krenimo redom:
                                              1. Najljepši post: LJETO I TORTA HAVANA


                               2. Najpopularniji post: MERIMINA KLEMISSIMO MAĐARICA



                              3. Najkontroverzniji post: ČOKOLADNI TARTUFI S PIVOM



                                        4. Post koji je najviše pomogao: TORTA OD SIRA


5. Iznenađujuće uspješan post: SNIMAM I JEDEM: ZAGREB, GORNJI GRAD I KONOBA DIDOV SAN




                    6. Post koji nije dobio zasluženu pažnju: STARINSKI PRUTIĆI OD ORAHA 


                                      7. Post kojime se najviše ponosim: RUSKI MEDOVIK


Igru prosljeđujem sljedećim blogovima:
Kašićica šećera & prstohvat soli
Cooking by Mirjana
Parfe-Dunja
So i Biber
Zondra Art
                                                          Gazpacho, cold tomato soup


A huge chapter could be written about the origins of this refreshing meal, but right now I'm going to keep it simple and just write that the origin is Spanish. A few weeks ago I came across some interesting names for the gazpacho, such ad liquid salad or cold vegetable stew...Let's just call it cold soup, for the sake of keeping it appetizing :) Because that's what this soup really is-appetizing. And refreshing. And beyond healthy, since you get a bowl of fresh, uncooked vegetables.
Originally, gazpacho was made in white versions, with garlic being the main component. Old bread was soaked in vinegar, olive oil, water and spices and integrated into the soup. However, you can separate the bread, simply toast it or cut into cubes and toast them, then sprinkle over the soup. Today, red gazpacho is known throughout the world and its main star is, of course, tomato. Add some cucumbers and peppers, garlic and shallots, salt, olive oil, a bit of vinegar and toasted bread and you get a delicious tomato soup. Of course you can play a bit and add celery and carrots, some fresh basil or mint, even tart apples, but don't get too distracted-tomato has the leading role. You can use onion instead of shallots, but I prefer the later since we're dealing with raw vegetables here and shallots have more subtle aroma.
If you want to make elegant version or small shots for the party guests, serve gazpacho in tiny glasses or cocktail glasses with some fresh shrimp tales.



  • 1 kg plump tomatoes
  • 2 peppers
  • 1 cucumber
  • 2 shallots
  • 2 garlic cloves
  • salt
  • pepper
  • olive oil
  • 1 tsp vinegar
  • 2 slices of toasted white bread
  • some fresh chopped parsley
Wash tomatoes, dip them in boiling water for several minutes, cool them and peel. Peel cucumbers, take the seeds out, chop. Finely chop peppers, shallots, garlic. Combine all of it, add salt, pepper and vinegar. Pulse through a blender into a puree. Let cool in the fridge.
Serve cold, sprinkle with some olive oil and chopped parsley and serve with toasted slices of bread.

25 komentari:

  1. Dovoljan mi je pogled na ove tvoje predivne fotke da me osvježe,a tek kušati ovu hladnu juhu pravi je gušt:)

    OdgovoriIzbriši
  2. Čula sam već za ovu juhu i sada kada pogledam recept baš mi se sviđa. Nikako se ne mogu oteti dojmu gdje sam to već vidjela /čula i sjetim se: na taj način se rade skoro svi sokovi koje piju oni koji jedu "raw food" :)

    OdgovoriIzbriši
  3. tvoje fotke su prekrasne ali nekako ipak i u ovim vrućinama volim pojesti/popiti pravu kuhanu juhu, ovo je za mene više sokić!

    OdgovoriIzbriši
  4. odlican post Tamara..what a great recipe of gazpacho...you are so creative! Your pictures are always mouthwatering!!!!

    OdgovoriIzbriši
  5. Ne mogu da odvojim oči od ove druge slike. Kakva oštrina slike, pa podloga, pa boje, ova krpa...Tamara, ti si profi food fotograf. Gaspaćo je famozan i tako se iskoriste svi vitamini. Čašice su fenomenalna ideja.

    Vidim da je igrica zaživela i baš je super da se osvrnemo svi i vidimo šta smo smo propustili. Odo da vidim ove prutiće.

    OdgovoriIzbriši
  6. Iako nisam ljubitelj gaspaca,gledajuci ove tvoje fotke dodje mi da odem odmah u kuhinju baciti se na posao...

    OdgovoriIzbriši
  7. This sounds like such a lovely gazpacho!

    OdgovoriIzbriši
  8. Hvala svima :) Potpuno razumijem i vas koji niste za ove hladne juhe, i ja ih prije nisam voljela. Sada mi sve više pašu :)

    OdgovoriIzbriši
  9. @Jelena, sva se zacrvenila dok ovo čitam, zaista ti iskreno hvala! Iako sam ja još daleko od profi :) Trebam kupiti nove objektive za fotić! :)
    I da, super mi je ova igrica, jako dobar način za otkrivanje zaboravljenih i propuštenih recepata s tuđih blogova!

    OdgovoriIzbriši
  10. I ja vec duuuugo planiram praviti gazpacho, ali nikako da to i ucinim. Plasim se da nam se nece dopasti, mada ne znam zasto... Valjda zato sto nismo navikli na hladne corbe. Usudicu se jednom sigurno.

    Fotke su extra! :)

    OdgovoriIzbriši
  11. Inače ne volim te hladne juhice iako je na mom stolu jako česta juha od krastavaca jer je moj muž obožava ali bi i trebala probati i gazpacho.

    OdgovoriIzbriši
  12. Nisam jos probala hladnu supu od paradajza, ali zvuci primamljivo. Prva slika ti je vrhunska!

    Hvala za link za igru, ako budem imala vremena ucestvovacu.

    OdgovoriIzbriši
  13. Ova juhica u čašama, ma prekrasno, sad bi makar je rano ujutro srknula jednu. Inače volim baš sve od paradajza. Fotografije zavodničke, predivne. Čista uživancija za oko.

    Hvala na pozivu za igricu, no oprosti, nisam ti baš spretna u igricama (boljke rečeno ljena), ali ću uživati i pratiti što ste priložile.

    OdgovoriIzbriši
  14. Ja onako usput...samo da ti se zahvalim na svim lepim komentarima koje ostavljas na mom blogu :)))

    OdgovoriIzbriši
  15. Divna juhica!!
    Ja sam inace pila paradajz sos (kuhani ,domaci) samo tako,bas mi dode da se osvjezim ,pa idem u podrum tamo ih je mama drzala jer je bilo hladno i mracno,pravljeno za cuvanje zimnice.

    igrice!!!
    Hvala ,preuzecu !!!:)

    OdgovoriIzbriši
  16. hvala svima! ako volite rajčice općenito, preporučam ovo, možda vam se svidi ;)
    Dunja, ma nije frka, i sama često nemam vremena za igrice :)
    @Mirjana-nema na čemu :)

    OdgovoriIzbriši
  17. Draga Tamara, kasnije se vraćam na recept, a sada te želim pozvati da preuzmeš igricu koju imaš na mom blogu. Pozdrav !

    OdgovoriIzbriši
  18. Juhica izgleda prefinoo, a fotke su divne!

    OdgovoriIzbriši
  19. Vratila sam se na recept pa sam vidjela da je i igrica 7 linkova već ovdje. Oprosti što sam te ja kasnije uključila i nisam odmah vidjela da si je već odigrala. Nadam se da se ne ljutiš.

    Što se juhice tiče, baš mi se sviđa i mislim da ću je već ovih dana napraviti. Iako je malo osvježilo još uvijek je dovoljno vruće da hladna juhica paše. Jako lijepo kod tebe izgleda, serviranje u čašama je odlična ideja.

    OdgovoriIzbriši
  20. Draga Branka, ma nema problema! ;)

    OdgovoriIzbriši
  21. i ja mogu potvrditi kakom i do prije koju godinu ovakve hladne juhice nisu nimalo odgovarale, međutim kako starim sve mi se više dopadaju
    odlično, jako mi se sviđa kako si ih poredala u ovim malim čašicama

    OdgovoriIzbriši
  22. slažem se s tobom i hvala ti :)

    OdgovoriIzbriši