Wednesday, February 29, 2012

Kürtöskalács / Trdelnik / Rog kolač / Chimney cake

Please scroll down for English


Za ovomjesečnu temu Kuvarijacija izabrana je ova zanimljiva slastica. Tradicionalni mađarski (iako ga i Česi svojataju) kolač zapravo je slatko pecivo puno vanilije i cimeta. Priprema mu je jednostavna, ali predstavlja izazov zbog "alata" potrebnog za pečenje. Recept nam donosi Daniela sa bloga vanilla. Evo kako sam ga ja napravila.
 Na ovu slasticu sam naišla prošle zime kad smo za vrijeme Adventa bili u Pragu. Uza sve čarolije kojima nas je taj grad oduševio i natjerao na ponovno vraćanje, pamtim miris tzv. trdelnika. Šečući prepunim trgovima nakrcanim sajamskim štandovima (znate kako to izgleda u Božićno vrijeme), šarenim lampicama, konjima, kočijama, mnoštvom ljudi, između ostalog dominirao je miris prekrasnog kuhanog vina i nečeg cimetasto-vanilastog. Shvatila sam da se miris širi iz malih pokretnih štandova u kojima su ljudi hrabro na minus i nešto mijesili, razvlačili, motali, pekli i umakali ovu slasticu. Vidjevši novu nam temu za veljaču, razveselio me recept i činjenica da ću ovu divotu probati napraviti u kućnoj verziji.



E sad, za kürtöskalács vam je potrebna modla koja izgleda poput malog drvenog valjka, oblika modlica za šaumrole, kakvu vidite u originalnom receptu (na praškom sajmu modle su izgledale jednostavno kao klasični drveni valjak). Daniela spominje da je njezinu modlu izradio tata. No, ja sam se morala snaći drukčije tako da sam ovom kolaču smanjila veličinu i radila ga jednostavno na modlicama za šaumrole. Neke su kolegice napravile improvizirane modle, također odličan način za napraviti ovo slatko pecivo. Radila sam od pola mjere i dobila 20 komada (imajte na umu da sam koristila puno manje modle od originala).
Što sam još promijenila? Kako se ovo pecivo peče na žaru i tako ravnomjerno prži sa svih strana, okrečući, ja sam ga pekla na pek papiru. Iz "straha" da mi se šećer na donjoj strani ne karamelizira (jer ne bi trebao, što nije slučaj npr. kod kruha s cimetom gdje je upravo taj efekt poželjan), pečenog i vrućeg sam ga još jednom premazala maslacem i tek tada uvaljala u šećer pomiješan s cimetom i vanil šećerom. Ipak, vjerujem da je okus bolji kada se pecivo prethodno uvalja u ovu mješavinu pa takvo peče, a i šećer se drži na njemu, ne spada.


  • 375 g glatkog brašna
  • 15 g kvasca
  • 1 jaje
  • 50 g otopljenog maslaca
  • 1 žličica arome vanilije
  • 2 žlice šećera
  • prstohvat soli
  • 130 ml mlijeka
  • sitno naribana korica 1 limuna
  • za premaz: nekoliko žlica maslaca, otopljenog
  • za uvaljati: 2 vanil šećera, 2 žličice cimeta, nekoliko žlica šećera
1. Zamijesite tijesto: Pomiješajte ugrijano mlijeko, šećer i u tome razmrvite kvasac. Ostavite na toplom da naraste.
2. U drugoj zdjeli pomiješajte brašno, sol, limunovu koricu. Dodajte jaje, otopljeni maslac i uzdignuti kvasac. Zamijesite glatko tijesto. Pokrijte plastičnom ljepljivom folijom ili čistom krpom i ostavite na toplom sat/sat i pol da se udvostruči u veličini.
3. Na lagano pobrašnjeloj površini razvaljajte tijesto u krug, tanko-na debljinu od 5 mm. Zatim izrežite trakice ukrug.

 

4. Kalupe za šaumrole (ili neki drugi kalup kojeg koristite) nauljite pa na svaki namotajte trakice, počevši od šire strane kalupa. Pripazite da vam tijesto ne viri preko ruba kalupa jer će ga biti teže skinuti. Svaku rolicu premažite otopljenim maslacem. U ovoj fazi ga možete uvaljati u mješavinu šećera, vanil šećera i cimeta, ili to učiniti naknadno nakon pečenja.


5. Pećnicu ugrijte na 180 C. Pecite dok ne dobiju lijepu rumenu boju. Ako ih već niste uvaljali, pečene ih vruće uvaljajte u mješavinu šećera i cimeta. Poslužite toplo.




                                                                          Kürtöskalács

For February's game of Kuvarijacije, the theme was this interesting sweet bread. It's a traditional Hungarian sweet based on yeast bread with cinnamon and vanilla. Recipe is from Daniela's blog Vanilla.
Last winter I was in Prague and enjoyed Kürtöskalács as the street food. They were filled with wonderful flavors of cinnamon and vanilla. I couldn't pinpoint what smelled so lovely and then I discovered this. Czechs call it trdelnik. 
This sweet bread requires special mold for baking, something like wooden rolling pin. You can make it, but I opted for my own version of it. I made it smaller and used small molds I have for different cakes. Verdict? Nice, perfect to enjoy with a cup of coffee or tea, but it would be better if it had been baked coated in sugar and cinnamon, as it would slightly caramelize during baking.
  • 375 g all purpose flour
  • 15 g fresh yeast
  • 1egg
  • 50 g melted butter
  • 1 tsp vanilla extract
  • 2 tbsp sugar
  • pinch of salt
  • 130 ml milk
  • grated zest of 1 lemon
  • to brush: several tbsp melted butter
  • to coat: 2 vanilla flavored sugar, 2 tsp cinnamon, several tbsp sugar
1. Combine warm milk with fresh yeast and sugar. Let stand in warm place for 15-20 min.
2. Combine flour, salt, lemon zest. Add egg, melted butter and yeast mixture. Knead until you form smooth dough. Cover with plastic wrap and let stand in warm place until doubled in size (1/1 and half hour).
3. Lightly dust working surface with flour and roll the dough into circle, about 5 mm thick. Then cut strips in circular motion (as shown in the photo above) with pizza cutter.
4. Oil baking molds and wind strips around it, starting with wider part of the mold. Brush each roll with melted butter.
5. Preheat oven to 180 C. Bake until nicely golden. While hot, roll into the mixture of vanilla sugar and cinnamon. Serve warm.

52 comments:

  1. Hvala, ali nisam baš zadovoljna, u smislu da bi puno bolje bilo da se peku već uvaljani u šećer, nego nakdadno, jer šećer spada s njih. Jesu fini, ali nije to to :)

    ReplyDelete
  2. Moja tetka nekad radi ove kolačiće, meni su prefini :) A tvoje su fotke uvijek prekrasne!

    ReplyDelete
  3. Prekrasno si ovo napravila! Njam! Prošle godine, u decembru, bila sam u Budimpešti i tamo ga probala, sa cimetom i vanilijom. Mislim, da smo probali još jednog sa kakavom ali cimet je bio pravi pogodak! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala ti Ana. Original je i meni preeefin

      Delete
  4. This looks so yum but i know i cannot bake is successfully. I would to fill some whip cream inside ... YUMMY :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. It would also be nice to fill it with something... :)

      Delete
  5. Ja nisam probala iz prostog razloga,nemam modlu.Nisam razmisljala da upotrebim kalupe za saum rolne.Lepe su ti,ali po meni to nije to.Mislim da bi dosta njih probalo da napravi ovu prelepu poslasticu,ali ima isti problem,nema modlu.Po meni svaka improvizacija,to vise nije to,mozda i gresim.:))

    ReplyDelete
    Replies
    1. U ovom slučaju se slažem s tobom. Puno puta meni domaće bude bolje nego kupovno. I ovo je pecivo bilo fino i fino smo ga pojeli, ali nije bilo kao original...original mi je bio bolji. Modla treba i gotovo :)

      Delete
  6. Odlicno su ispali.
    Slazem se da je original najbolje,jer se ipak pece na vatri pa se secer na njemu karamelizuje pa se ponovo uvalja u secer dali vanilin secer ili sa cimetom ili orasima ili kokos...ko kako voli.
    Ni rostilj na elektricnom tiganju nije to.
    Meni je nejlepse bilo kad sam ga ispekla i skinula sa modle pa ta para kad izadje izmedju kolaca i modle drvo pomesan sa kolacem mmm.
    Ja sam testo i pre pecenja mazala sa puterom i uvaljala u secer i tako pekla.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Daniela, hvala. Mogu misliti taj krasan miris kad se skine s drvene modle.
      Da, kao što sam i ja zaključila, mislim da je defnitivno bolje kad se prije pečenja uvalja u šećer pa tako peče

      Delete
  7. U Sremu postoji slican kolac i zove se prosto "na kukuruzovini",umesto tih kalupa koristi se kukuruzovina koja ima zeljenu debljinu i moze se koristiti beskonacno:))Ako imate nekoga na selu,problem je resen.
    moja baka je testo pre pecenja posipala secerom i ponekad je stavljala suvo grozdje u testo.Ponekad su stvarno ovi najjednostavniji recepti i najlepsi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jao Jelena molim te reci mi nesto vise o tom kolaču na kukuruzovini. Proslo leto sam više puta odlazila u restoran u Bojčinskoj šumi i to bajsom ali nikada nisam uspela da naletim na njih. Ili bi se pojeli dok ja dodjem, ili baka koja ih sprema ne dodje, uglavnom ja ih ne probah. Davila sam konobara da mi objasni način pripreme, ali jedino što je mogao da mi kaže je da se motaju na kukuruzovini i da se pre pečenja kuvaju. Je li to tačno?
      Unapred ti puno hvala za sve informacije. :)

      Delete
    2. Jelena, hvala ti na ovoj informaciji, nisam nikad čula za to, i zaista zanimljivo! I odlična ideja za uporabu kukuruzovine. Slažem se da je ovo najjednostavnije najljepše ponekad

      Delete
  8. Tamara, ovo je nesto predobro..nisam imala priliku da nesto ovako napravim i divim ti se!
    Odlicne fotke i instrukcije!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala, pogledaj kod drugih blogerica kako su napravile improvizirane kalupe za originalnu veličinu ovog peciva, isto super ideje

      Delete
  9. Puno mi se više sviđa ova tvoja mini varijanta nego veliki original.

    ReplyDelete
  10. I ja sam razmisljala o šam rolnama ali mi je bio problem kako da ih vrtim. Fotke su prelepe kao i uvek. :)

    ReplyDelete
  11. Ovo tako imam želju probati,ali da mi ih netko napravi,stoga pošalji koju rolnu za Osijek:)

    ReplyDelete
  12. male oklagije rešavaju problem... super su ti ispali. Ukus je fenomenalan.. jedino što moram još malo vežbati :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hvala Sanja, ma ja bih ove voljela ponoviti, ovaj put da se šećer peče na njima, a ne da ih naknadno uvaljam...

      Delete
  13. Prelepo, fotkice su njami, i bas mi se dopada sto su u mini varijanti!!!

    ReplyDelete
  14. Chimney cake?! That's a neat name..i can smell the fragrance by just looking at the pictures and recipes. Can't go wrong with vanilla and cinnamon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isn't it neat? :) I agree about the cinnamon and vanilla!

      Delete
  15. Divno izgleda! Meni se svidja sto su tvoji tako manji. One moje je moralo deliti vise osoba - sta da im radim... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miki, meni su tvoji najbolji od ovih koje sam vidjela.

      Delete
  16. Sorry this is in English - this looks fantastic! I've never seen a bread quite like this before and I love how light it looks... Gorgeous photos =) I am featuring this post in today's Friday Food Fetish roundup (with a link-back and attribution), so please let me know if you have any objections. It's always a pleasure following your food…

    ReplyDelete
    Replies
    1. No problem :) And of course you don't have to apologize for English, I understand everything, so do most of my readers ;)

      Delete
  17. ti si se kalupima od šaumrolni snašla!??bravo!!
    ti si ih okomito pekla!?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jes, kalupiće od šaumroli :D Ma nisam, pekla sam ih polegnute na pek papir...pa naknadno uvaljala u šećer i cimet

      Delete
  18. Divni su ti Tamara, tako su lipo ispali :) Divna mi je šta si ih probala dok ste ti i D. bili u Pragu, a onda i sama napravila,. Za mene je to nešto preidvno, neka posebna i draga uspomena koju si oživila :) Slike su fantastične, a takve kalupiće imam, samo još moram uhvatiti vrimena da ih i napravim :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. :* Ja pa krijetko koristim ove kalupiće za šaumrole, ali da se s njima svašta napraviti

      Delete
  19. Mnogo su ti lepo ispali, predivno.

    ReplyDelete
  20. Baš su zanimljive!!! :) sviđa mi se kako su ispale. čitala sam o njima kad sam istraživala nešto o Budimpešti :) Nadam se uskorom posjetu ovom gradu pa me baš zanima kakvog su okusa!! :) Divne fotke!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Krasan grad, svakako probaj original ako odeš tamo

      Delete
  21. Tamara jako dobro si se snašla sa kalupima za šaumrole, super si sve napravila i tvoje mini verzije jako lijepo izgledaju. Ovaj put nisam stigla isprobati ovaj kolačić, ali nadam se da ubrzo hoću.

    ReplyDelete
  22. ovo je ultrazanimljivo! kolac po mom ukusu :)

    ReplyDelete
  23. Joooj sto mi bog da takvu zelju za kolacima hehe sve ih volim sve !
    Super izgleda a i znam da je fin :)

    Autoškola Kvalitetna Obuka u Osijeku

    ReplyDelete